ePay logo

Slik kommer du i gang

En trinn-for-trinn-guide til hvordan du begynner å motta betalinger

1

Opprett en ePay-konto

Før du kan sette opp ePay på nettstedet ditt, må du opprette en konto hos ePay.

Det tar bare noen minutter å opprette en konto, og du trenger ikke et kredittkort for å opprette kontoen. Klikk på knappen nedenfor.

Når må jeg betale for abonnementet mitt?

Abonnementet ditt hos ePay starter den dagen vi mottar og aktiverer innløsingsavtalen din fra innløseren (f.eks. Worldline).

Samtidig som vi aktiverer innløsingsavtalen, blir kontoen din automatisk oppgradert til en produksjonskonto slik at du kan motta ekte betalinger.

Noen dager etter at kontoen er aktivert, vil du motta en faktura for abonnementet ditt per e-post.

2

Sett opp ePay på nettstedet ditt

Du kan velge mellom tre integrasjonsløsninger

Når du setter opp ePay på nettstedet ditt, trenger du ID-en til salgsstedet 🛍️ ditt samt API-nøkkelen 🔑 din. Du finner begge deler i ePay backoffice (administrasjonen).

🛍️ Et salgssted er stedet der du mottar betalinger - for eksempel nettbutikken din. I ePay er salgsstedet ditt miljøet der du styrer betalingsinnstillinger og oppsett.

🔑 En API-nøkkel fungerer som ditt unike passord når systemet ditt skal kommunisere med ePay. Den brukes til å identifisere deg og sikre at betalingene sendes til riktig sted. Denne er hemmelig og må ikke deles med andre.

💡ePay-kontoen din har både en testmodus og en livemodus - husk at både salgssteds-ID og API-nøkkel er forskjellige i hver av dem.

3

Oppfyll kravene til nettstedet ditt

Våre innløsere har en rekke krav som nettstedet ditt og betalingsskjemaet må oppfylle.

Du må sørge for at nettstedet og nettbutikken din overholder disse kravene, ellers blir du ikke godkjent for å motta betalingskort.

Krav for å kunne motta betalinger

  • Virksomheten din må være registrert med et CVR-nummer.
  • Virksomheten din må stå som eier av domenet betalingsskjemaet settes opp på. Du kan sjekke disse opplysningene hos Punktum.dk.
  • Vilkår for handel og personvernpolicy må være tilgjengelige på nettstedet, og kundene må aktivt bekrefte at de har lest og forstått disse før betalingen påbegynnes. Hvis du søker Nets om en innløsingsavtale for Dankort, må handelsvilkårene være på dansk.
  • Handelsvilkårene må inneholde følgende:
    • Virksomhetsopplysninger (CVR, navn og adresse).
    • Angrerett (min. 14 dager) og reklamasjonsrett (min. 24 måneder).
    • Informasjon om returfrakt og klagemuligheter.
    • Leveringsmulighet og leveringstid.
    • Betalingsalternativer og informasjon om når betalingen trekkes (f.eks. «Betaling trekkes fra kortet ved utsendelse av bestilling»).
  • Virksomhetens navn, adresse, CVR-nummer og kontaktinformasjon (e-postadresse og telefonnummer) må fremgå på nettstedet.
  • Det må være tjenester/produkter inkludert beskrivelser og bilder som gir et riktig bilde av virksomhetens handelsområde.
  • Prisene på tjenestene/produktene må angis med korrekt valutabetegnelse samt om de er inkl. eller ekskl. mva.
  • Du må vise kortlogoer for de betalingskortene kundene dine kan betale med på nettstedet ditt. Du kan hente kortlogoene her. Merk at hvis du bare har en innløsingsavtale for Dankort, kan du kun vise Dankort-logoen på nettstedet.
  • Siden hvor kundene dine taster inn kortopplysningene sine, må ligge på en SSL-sikret forbindelse (dette ordner ePay for deg, ettersom vårt betalingsvindu er SSL-sikret).
  • Når kundene dine har fullført betalingen på nettstedet ditt, må de vises en kvittering.

Krav hvis du mottar abonnementsbetalinger

Hvis du skal motta abonnementsbetalinger på nettstedet ditt, krever det at du legger til en rekke opplysninger på nettstedet.

  • Abonnementsvilkår og vanlige handelsvilkår må bekreftes separat av kortholder før betaling (2x avkrysningsbokser).
  • Abonnementsvilkårene må inneholde informasjon om:
    • Prosedyre for endringer/fornyelse av kortnummer.
    • Hvordan og hvor ofte kunden vil motta/få tilgang til kvitteringsopplysningene, jf. loven om visse betalingsmidler.
    • Når pengene trekkes hos kortholder (f.eks. løpende hver 30. dag fra avtaleinngåelse eller hver 1.).
    • At virksomheten lagrer kundens kortinformasjon.
    • Hvordan kunden kan begynne å abonnere på tjenesten/produktet.
    • Hvordan kunden kan si opp abonnementet.
    • Annen relevant informasjon, for eksempel bindingstid, oppsigelsesfrist, kvittering etter kjøp osv.

Vurderer du å bruke abonnementsbetalinger gjennom ePay, er du velkommen til å kontakte oss for ytterligere rådgivning.

OBS: Hvis nettstedet ditt ikke oppfyller kravene ovenfor, vil behandlingstiden bli forlenget når du søker om en innløsingsavtale.

4

Søk om en innløsingsavtale

💡 Har du allerede en innløsingsavtale, kan du hoppe over dette trinnet.

Hvorfor må jeg søke om en innløsingsavtale?

Det er innløsingsavtalen din som avgjør hvilke betalingskort som kan brukes til betaling på nettstedet ditt.

For eksempel er Nets den eneste innløseren som kan håndtere Dankort. Derfor har mange danske virksomheter minst én innløsingsavtale med Nets.

Det er med innløseren du avtaler hvilken bankkonto pengene skal overføres til.

✔ Når du har sendt inn søknaden til innløseren, må du gi oss beskjed.

Hvor lang tid tar det før innløsingsavtalen er på plass?

Når du har sendt inn søknaden til innløseren, begynner de å behandle den. I den forbindelse foretar de bl.a. en kredittvurdering av virksomheten din, og det kan derfor ta litt tid.

Når innløseren er ferdig med å behandle søknaden din, sender de en kontrakt til deg som du må signere og sende tilbake.

Når de har fått kontrakten tilbake, oppretter de innløsingsavtalen og sender den til deg per e-post. ePay mottar automatisk en kopi av avtalen.

Du må regne med en behandlingstid på 4-6 uker for å få avtalen på plass med innløseren. Derfor anbefaler vi at du setter i gang søknaden i god tid.

Vi anbefaler også at du går gjennom kravene for nettstedet ditt før du sender inn søknaden, da det ellers kan forlenge prosessen.

For å få status på behandlingen av søknaden din, må du kontakte innløseren.

5

Innløsingsavtalen er på plass

Når innløsingsavtalen din er opprettet hos innløseren, sender innløseren automatisk en kopi av avtalen til ePay (når du har valgt ePay som betalingsmodul i søknaden din).

Når vi mottar innløsingsavtalen din, legger vi den automatisk til på ePay-kontoen din, aktiverer den og gir deg beskjed per e-post.

Du er nå klar til å ta imot netthandelbetalinger på nettstedet ditt.

For å kunne motta ekte betalinger gjennom ePay må du bytte både salgssteds-ID og API-nøkkel til dem som brukes i livemodus.

Hvis vi ikke har aktivert innløsingsavtalen din innen 24 timer, kontakt oss for å få den aktivert.

Merk for Clearhaus: Vi trenger API-nøkkelen din fra Clearhaus for å aktivere ePay-kontoen din.

6

Feirer at du nå kan motta betalinger

Det er viktig å feire de små seirene. Klikk på knappen for å feire at du nå kan motta betalinger på nettstedet ditt.
Gjennomfør din første testbetaling på bare noen minutter.
Prøv ePay gratis og kom i gang med én gang.
Slik kommer du i gang